Moj izletnički dnevnik
www.alienri.bloger.hr
Što je zapravo ovaj site?
Kako su nekad planinarski dnevnici bili lijepa stvar u kojima smo opisivali naše izlete, lijepili fotke sa izleta... u današnje vrijeme takav pristup postaje totalni "old fashion". Sva ta današnja moderna tehnologija, mobilteli zamijenjuju telefone, GPS uređaji kompase... tako bi ovaj blog trebao zamijeniti moj planinarski dnevnik.
Možda u ovom blogu nađete ideju za neki zgodan izlet.
Blog
nedjelja, veljača 22, 2009

KASTAV – ZVIRIĆ – STANIĆ (465m) – BRAJANI – KASTAV:

Datum izleta: 22. veljača 2009.

Šetnica po Kastavskoj šumi je po mom mišljenju savršena, od onih koji nisu za neke velike šetnje do tipičnih planinara. Kako sam još na jesen 2008 prošao prvu stazu tzv. Puž, ovaj put želja je bila staza Zec.
Kako nebi previše duljio sa detaljima što i kako, evo Vam ruta, koju sam skinuo negdje sa neta...

Dužina 10,24 km, vrijeme obilaska: 2 sata i 50 minuta. Prolazi kroz predjele šuma Loza i Lužina uz uspon na vrh Stanić (465m) – interesantnu razglednu točku i obilazak napuštenog sela Cari.

Od vidikovca Fortica kroz gradska vrata-Voltu do ruševina stare crkve-Crekvina, pored odmorišta «Crekvina» (stol i klupe) po širokoj šumskoj cesti ispod trase dalekovoda kod Veleh ravni  do odmorišta «Eko staza «Loza»» (stol i klupe). Cestom pravo do raskršća za selo Pavletići (3 min.) pa ulijevo do «Dna Lozi» (1 min.). Desno se odvaja staza šetnice 3 (srna) prema selu Jelovičani, a lijevo cesta koja ide prema šetnici 1 (puž). Strmo uzbrdo cestom  uz proširenje (8 min., lijevo staza i putokaz za Japnenice (puž) , a desno je cesta za duboki dolac Knež dol (interesantan!)) sve do raskršća Zvirić. Desno (100 m) do lovačke kuće Lovačkog društva «Lisjak» Kastav (prije kuće lijevo dolazi obilježena staza (Evropski pješački put E6 i šetnica Klana-Kastav - zgodna poveznica šetnica 2 (zec) i 3 (srna) - označena na karti zelenom bojom).

Natrag do raskršća Zvirić pa desno cestom do dolaska na cestu Breza – Brajani gdje se spaja sa šetnicom 3 (srna) koja dolazi iz smjera Breze i zajedno produžuju do Kastva. Lijevo cestom do odmorišta «Stanić» (2 min., stol i klupe) i odvojka za  vrh Stanić (465m). Strmom stazom prema vrhu pored male kapelice i u stijeni isklesane veće rupe – skloništa, koje se nekad koristilo za vojne potrebe, do vrha s kojega se pružaju lijepi pogledi na prostranstvo šume Lužina, susjedni Mačkov vrh (504m), more, sela Kastavštine i planine i vrhove susjednog Gorskog kotara, Lisine i Učke.

Natrag do odmorišta «Stanić» pa dalje do prijevoja - usjeka u stijeni (50 m)  strmom silaznom cestom prema selu Brajani (nakon 2 min. s desna dolazi šumska cesta iz Mučića na cesti Rijeka Trst).   Nakon 10 min., prije Brajana skrenuti lijevo na stazu koja ga zaobilazi, pa do asfaltirane ceste na izlasku iz sela (7 min., asfaltirana cesta povezuje selo Brajani s cestom Rijeka – Trst). Odmah skrenuti lijevo na šumsku cestu i kroz interesantano područje šume, uz dolce i vrtače, do imanja s lijepo formiranim travnatim prezidima i donedavno srušenom kućom koja se sada uređuje (7 min.). Dalje do raskršća  cesta (3 min., desno cesta za selo Obadi) pa lijevo cestom do dolaska na šumsku cestu Obadi-Kastav (14 min., 230 m prije dolaska na cestu skreće lijevo šumski put kojim se nakon stotinjak metara dolazi do «kave» - ostataka nekadašnjeg kamenoloma). Cestom lijevo ispod trase dalekovoda i u doba «Rapalske granice» graničnog prijelaza s kućicom (zgodan natpis: «Alle porte deli a patria non si dorme» - «Na vratima domovine se ne spava»), do odvojka za napušteno selo Cari (4 min.). Desno uskom stazicom uz dolac i kamene prezide do ostataka sela (4 min.).

Edukativna ploča «Cari»

Napušteno selo Cari karakterističan je primjer nekadašnjeg narodnog graditeljstva u Kastavštini. «Grunat» su činile kuće za stanovanje uz koje su bili izgrađeni «skadnji» za životinje i sijeno, a «umejak», plodna obradiva zemlja, stvoren je krčenjem šume, podzidavanjem i prezidavanjem krškog tla, nanošenjem zemlje na lijehe i male njive uz rubove šume, oko ponikvi, vrtača i dolaca.

Selo je nastalo uz nekada važan put Obadi-Kastav i u njemu je početkom XX stoljeća stanovale dvije familije: jedna (nepoznatog prezimena) do početka I svj. rata i familija Spinčić s petero djece do sredine 1943. godine.

Obrađivanjem škrte zemlje, prodajom vina i mlijeka od krava jedva se preživljavalo. Djeca su se poženila i odselila, a posljednji je iz sela otišao Ivan, u kolovozu 1943. godine, u partizane. Po povratku 1945. godine, našao je poluporušene zgrade, koje su se zbog neodržavanja urušile.

Selo nije više nikad obnovljeno, a od sačuvanih ostataka posebno je interesantna «tornica» - dodatni dio kuće polukružnog oblika gdje se nalazilo ognjište s otvorenom vatrom.

Prema kazivanju Ivana Spinčića – «Ive Carov», posljednjeg stanovnika sela Cari.

Natrag po istoj stazi cca 100 m pa skrenuti desno na puteljak koji vodi do ceste Obadi-Kastav (cca 200 m dalje od prethodnog skretanja za Cari) pa desno cestom do raskršća na Spinčićeven brege (5 min.). Cesta desno vodi u Spinčiće, lijevo do odmorišta «Spinčićev breg» i Majevi vrh (puž).  Pravo po širokoj cesti u smjeru Kastva do asfaltirane ceste na Belićeven brege, te lijevo po toj cesti kroz zaselak Brnini i uz restoran Vidikovac do Fortice.